Page content

Wat doe jij in twee minuten?

Weet jij hoe lang twee minuten duurt? Je moet het voor de grap eens timen. Dat is best lang en je kunt best veel doen. Waarom wordt dit principe nu altijd gebruikt bij timemanagement? Het principe is dat het minder werk is om bijvoorbeeld je mail af te handelen als het binnen twee minuten kan, dan het op een takenlijst te schrijven. Bovendien werkt het lekker productief en wordt je to-do-list niet langer dan nodig is.

Met het allergrootste deel van je e-mails hoef je helemaal niets te doen, dat wil zeggen daar hoef jij geen actie op te ondernemen. Krijg je nu een e-mail binnen waar je direct op moet reageren dan adviseer ik ook om dat gelijk te doen.

Vaak is er sprake van het bevestigen van een afspraak, het even opsnorren van informatie, het sturen van inloggegevens als je een online programma hebt dat zijn allemaal van die taken die je in twee minuten kunt doen.

Een andere optie is als de taak te groot is en het eigenlijk niet helemaal duidelijk is wat je precies allemaal moet doen om deze taak goed af te ronden, om hier een ‘project’ van te maken. Een project is niets anders dan een onderwerp waar een aantal taken aan is gekoppeld.

Ik zal een voorbeeld noemen.

Wij zijn gevraagd om een familiereünie te organiseren op een bepaalde locatie.

Hier heb ik een project van gemaakt. Een project bestaat dan uit een aantal taken van 2 minuten, zodat je ze in één keer af kunt tikken.

Taken waar je dan aan kunt denken zijn:

  • Kiezen van een datum
  • Kiezen van een locatie
  • Informeren of locatie beschikbaar is op deze datum
  • Mail sturen aan familieleden
  • Inventariseren wie mee gaat
  • Enzovoort

Wat moet je niet doen?

Als je lekker aan het werk bent ‘even tussendoor’ een taak van twee minuten doen. Dat haalt je helemaal uit je concentratie en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Wat werkt wel?

Je gebruikt de twee-minuten-regel als je bijvoorbeeld bezig bent met het organiseren van je mail. Voordat je je mails gaat verplaatsen naar de diverse mappen, bepaal je eerst of je deze mail in twee minuten kunt afhandelen. Kun je dat? Doe het dan direct.

Hoe weet je hoe lang twee minuten duren?

Omdat je natuurlijk in het begin niet precies weet wat nu twee minuten is en hoe lang dat duurt, zet je een timer. Ik gebruikte hier in het begin de timer van mijn telefoon voor. Inmiddels doe ik het al een tijdje en weet ik ongeveer hoe lang ik met een taak bezig ben. Het is natuurlijk ook helemaal niet erg als je er iets langer mee bezig bent, het gaat om het principe.

Waar kun je de twee-minuten-regel nog meer voor gebruiken?

Deze regel is ook een uitstekend hulpmiddel als je merkt dat je bepaalde taken aan het uitstellen bent, omdat je er om wat voor een reden dan ook tegenop ziet.

Ik vind het altijd lastig om mijn BTW-aangifte te doen. Wat ik mezelf nu heb aangeleerd is om daar in ieder geval twee minuten mee bezig te zijn en daarna mag ik stoppen van mezelf. Vaak stop ik niet voor de klus geklaard is!

Heb jij nog ideeën voor het gebruik van deze twee-minuten-regel? Ik lees ze graag in het commentaarveld hieronder.

Deze en meer tips, lees je natuurlijk in mijn Gratis E-book. Je kunt het hier aanvragen!

Comment Section

11 reacties op “Wat doe jij in twee minuten?


Door Marielle van der Vlies op 23 november 2017

Wat een leuk blog Evelyne! Handige tips ook. Wat je ook kan doen in 2 minuten is een stukje schrijven. Bijvoorbeeld waar ik blij mee ben, wat ik heb geleerd vandaag, wat mijn intentie is. Als ik het opschrijf wordt het altijd een stuk krachtiger. En kan ik het ook delen met anderen. Op mijn eigen blog bijvoorbeeld.


Door Evelyne op 23 november 2017

Hoi Marielle,
dank je wel voor je reactie en wat een leuke tips. In twee minuten kun je zoveel meer doen dan je denkt!


Door Marjolein op 24 november 2017

Lekker praktisch blog. Je kunt in twee minuten ook even “aarden” via een mini-meditatie. Precies genoeg om even rust in te bouwen voor wat meer overzicht tijdens hectische dagen.


Door Evelyne op 28 november 2017

Hoi Marjolein, wat een goede tip! Dank je wel!


Door Anneke op 24 november 2017

Wat ik, als thuiswerker, 1 of 2 keer per dag doe als ik een klus af heb, is een “loopklus” tussendoor. De was naar de wasmachine brengen en en de machine aanzetten. Of de afwasmachine uitpakken. Of even wat opruimen.
Om even te bewegen en los te komen van de computer en mijn vingers een andere vorm van beweging te geven. Als ik in de praktijk werk, naast ons huis, dan ben ik wel in beweging, dan is dit niet zo nodig.


Door Evelyne op 28 november 2017

Hoi Anneke,
ook een heel goede tip, maak je die loopklussen dan twee minuten of ben je daar eventueel langer mee bezig?


Door Anneke op 2 december 2017

nee, na een paar minuten zit ik weer achter mijn laptop, klaar voor een nieuw blok met werk


Door annewiek op 28 november 2017

het waar, mijn uitstelgedrag en nieuwsgierigheid saboteren het vaak, maar kleine 2 minuten taakjes afmaken geeft rust en gevoel dat je veel gedaan hebt!


Door Evelyne op 28 november 2017

Hoi Annewiek, dank voor je reactie en daarom is deze twee minuten regel ook zo fijn!


Door Veron Goemans op 30 november 2017

Ik ben dol op praktische tips zoals die van jou. Dank je wel daarvoor. Ik heb zelf ooit van iemand geleerd om 5 minuten met een taak te starten en daarna eventueel te stoppen. Mijn ervaring is steeds dat ik dan bijna altijd doorga.
Jouw 2-minuten tip op mijn email toepassen ga ik zeker uitproberen!


Door Evelyne op 30 november 2017

Hoi Veron, dank voor je reactie en je compliment! Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de 2-minutenregel.

Plaats een reactie


*